2017 június 25, vasárnap

Magyarok a COH2 mögött: A statisztikai weboldal „story”

Azt a megtisztelő „feladatot” kaptam, hogy a Steveboy által indított cikksorozat keretein belül, bemutassam kis csapatunkat, hogy megismerhessétek kik állnak a COH2 statisztikai oldal készítése mögött. Most azt is megmutatom, milyen munka szükséges ahhoz, hogy ez a kis „mankó” mindig aktualizálva elérhető legyen számotokra.

 

Betartva a kronológiai sorrendet megpróbálom röviden összefoglalni, hogyan is született és hogyan jutott el a ma elérhető állapotába a statisztikai weboldal

Nem sokkal a Company of Heroes 2 megjelenését követően az az ötletem támadt, hogy talán hasznos lenne a hozzám hasonló kezdő, de lelkes amatőröknek egy akkor még hiánypótlónak mondható alkotás elkészítése, egy Tech tree megalkotása. Ennek többek között az a fontos szerepe lett volna, hogy magyar nyelvre lefordítva tartalmazza a commanderek leírását. Tehát belevágtam ebbe a nemes feladatba, hogy megszülessen a stat oldal őse. Ennek a 2013 szeptemberében elérhető (pdf) verziónak a fordítási munkáit Conshilla vállalta magára s azóta is nagyon sok esetben az ő „szavai” köszönnek vissza ránk a weboldalon.

   

Ezen a projekten egy ideig lelkesen dolgoztam, frissítgettem, módosítgattam, de előbb utóbb be kellett látnom, hogy ebben a formában sokáig nem fog menni. A SEGA-nak sokkal gyakrabban van lehetőssége foltozgatni és bővítgetni a játékát mintsem nekem újból és újból áttekinteni a változásokat és ennek megfelelően átszerkesztgetni és bővítgetni a dokumentumokat. Sajnos így lassan kezdtem elveszíteni a fonalat, már nehéz volt követni a változásokat. Lassacskán kezdett a ködbe veszni a projekt, és vele az alkotói lelkesedés, de ekkor egy mentő ötlet érkezett!

A mai napig nem tudom ki volt az eredeti ötletgazda, de megkeresett két kedves ismerősünk nevezetesen Steveboy és Simika azzal, hogy jó lenne egy statisztikai leírást tartalmazó rész a company-of-heroes.hu -ra a játék második részéhez is. Ami tulajdonképpen tartalmazza az egységek leírását és a hozzá kapcsolódó képeket, ennek elkészítéséhez kérték a segítségemet. (Akkor úgy gondolták az általam korábban készített Tech tree még a leghasználhatóbb kiindulási alapja lehetne a statisztikai résznek). Sajnos az első részhez hasonlóan nem lehetett kivitelezni és „beágyazni” a site-ba a leírásokat, ennek nem voltak meg a feltételei. Ezért a COH2 statisztikai rész egy külön weboldalon talált otthonra, aminek persze sok előnye is lett! Sokkal rugalmasabban frissíthető a „rendszer” és jobban megoszthatóak a feladatok, annak érdekében, hogy használható segítséget nyújtson bárkinek, akinek szüksége van rá.

Jöttek az ötlettelések, a fiúk és a magam részéről egyaránt. Alapfeltételnek lett leszögezve, hogy az oldalnak két nyelvűnek kell lennie, így az angolul beszélő látogatók számára is hasznos lehet az oldal, amit a böngésző nyelvi beállításai automatikusan lekezelnek. Steve feldobta, hogy jó lenne, ha minden egységből lenne téli nyári egységkép, akkor még nem is láttam át igazán mit is vállalok be. Azt persze még idejekorán leszögeztem, hogy ugyan amatőr szintem programozgatok ebben-abban, de a webprogramozás pont nem tartozik a repertoáromba. De erre is megvolt az ember, Simika beszerzett egy programkódot ami Copernicus munkáját dicséri. (Ez a kis program alkalmas arra hogy a játék egy adat fájljaiból kinyeri az egységekről szükséges információkat.) Tehát a következő munkákat kellett elvégezni: Steveboy-nak biztosítania kellett egy szervert a site-hoz ő lett a projekt rendszergazdájam Simika a webprogramozás feladatkörét vállalta fel, neki köszönhető, hogy az egységekről kinyert információk megjelennek a statisztikai oldalon és az alap kódot is ő rakta össze, aminek a feladata többek között a „Tech tree” megjelenítése és a rajta elhelyezett linkek lekezelése volt.

A fordítási munkákat Conshilla végezte, de mikor nem volt rá szabad kapacitása többen is besegítettek, bár anno anonimitást kért, de azt hiszem itt már illő megemlítenem HUNFifus nevét is, hiszen ő is besegített mikor senki másnak nem volt rá kapacitása. Továbbá elég nagy oroszlánrész jutott a fordítási munkákból Jansky-nak is.

S végül elérkeztem oda, hogy bemutathatom „szerény” személyem feladatkörét. Az én feladatköröm a „design” illetve a grafikai munkák kivitelezése és a megírtweb programkódhoz való illesztése volt, beleértve az oldalon található szövegrészeket is. Ez magában foglalta mind az angol mind a lefordított szövegek beillesztését a megírt web program rutinokba.

 

Kivitelezés (az első lépések)

Miután kezdett körvonalazódni, hogy mit is szeretnénk megvalósítani, lassan elkezdődhetett a munka. A kivitelezés első fázisában, szorosan össze kellett dolgoznunk Simikával, hogy megfelelően összeálljon

a web kód. A grafikával sokat tesztelgettük miként lenne optimális a kivitelezés. Még ő a web

programkódot fejlesztette, én elkészítettem az alapokat. A főoldalon megjelenő grafikát ahol választható melyik frakcióra vagyunk kíváncsiak, illetve azokat a háttérgrafikákat, amelyek a fegyver és az egységek megjelenítésénél lesznek majd láthatóak. Ugyanis némi tesztelgetés után arra jutottunk, hogy minden egységhez elég pazarlás lenne mind sávszélesség mind szerver kapacitás szempontjából komplett oldalnyi képet betöltögetni háttérként, így olyan programkódot készített, ami egy konkrét háttérképet használ és azon jobb és bal oldalt jeleníti meg a hozzá tartozó egységek képeit, Steveboy által megálmodott formában téli és nyári egységképekkel.


Ezek az első tesztképek egyike, amely persze a lomtárban végezte ugyanis nem maradt elegendő hely a lényegi résznek mégpedig az egység statisztikai adatainak.. Azonban a forma már kialakulóban volt ami téli és nyári zónára bontotta a hátteret, hogy megfelelő alapot nyújtson a két évszakos egység megjelenítésnek.

 

Ezeknek a követelményeknek megfelelően készült el a következő háttér amit a mai napig is használunk.

 

Így született meg az a változat, amivel a mai napig találkozhattok a statisztikai oldalunkon és aminek a felépítését az alábbi kép szemlélteti.

A frakciók oldalára visszatérve, aminek az alapjait a Tech tree ihlette és talán ennek köszönhetem, hogy az én projektem lett a grafikai kivitelezés is hasonló „technológiával” készült, itt is egy fix háttér textúra lett kialakítva (frakciónként), amire rá lett húzva a tech tree-ből készült váz.

A grafikai alap nyers változata valahogy így fest a háttérkép nélkül Nem kevés piszmogós munkával jár a kivitelezése, de úgy érzem megéri, hogy használható végeredményt kapjunk.

Az ezután következő lépés a grafika integrálása a web programkódhoz illetve a linkek elhelyezése a „tech tree” alapon.

Ezek a folyamatok szükségesek ahhoz, hogy a képen látható végeredményt láthassátok mára háttérképpel együtt megjelenítve. Természetesen ezt minden frakcióra külön-külön el kell végezni

S itt ejtenék szót arról a már korábban említett opcióról, ami a doktrínák magyar nyelvű leírásáról, mint „követelmény” megfogalmazódott, ezeket könnyen elérhetitek, ha valamelyik doktrína ikon felé viszitek az egérkurzort, ezek a leírások buborékban ugranak elő az alábbi képen látható formában.

A kivitelezéshez még szervesen kapcsolódik egy kis momentum, amit semmiképpen nem hagyhatok ki a történetből. Mégpedig hogyan is vált valóra Steveboy „álma” az egységképekkel kapcsolatban, hogy mind téli mind nyári kivitelben látható legyen a site-on. Mikor nekikezdtem már kezdtem érezni a „mit vállaltál te marha feelinget ” :-) Akkor látszott már igazán, hogy ez mekkora munkával is jár, és mennyire időigényes felad ennek a kivitelezése. Ezt nem részletezném, úgy gondolom, hogy az alábbi kép jól szimbolizálja, miről is van szó.

Első lépésben a játékban, olyan pozícióban kell az egységről screenshotot készíteni, ami megfelelő elhelyezkedésben mutatja majd magát a site-on.

A következő lépés a screenshotból kiollózni a számunkra szükséges részt.

Ezt követően jöhet a játék hátterének eltávolítása, hogy helyette a site háttere legyen majd látható.

(Ez a leghálátlanabb és leg-időigényesebb munka volt mind közül)

Majd a végeredmény a png formátumban mentett egységkép. Ezt a folyamatot minden egységgel

2x kellett elvégezni és külön-külön (téli-nyári) játékokból kiszedegetni főleg jó móka volt ez mikor doktrínális egységekből kellettek a képek, akkor végig kellett játszani minden játékot (szintén 2x) hogy a játék végén behívható egységekből is tudjak screenshotot készíteni. Mint látható egy részlet alább a képlistáról nem kis mennyiségről van szó.

És most már elárulhatom ezt a sok munkával járó siránkozást, csak azért vezettem végig, hogy bemutathassak még egy személyt, aki részt vesz a projektben, vagyis a grafikai munkák kivitelezésében.

Ő nem más, mint a drága kis büszkeségem, Zsófia lányom („művésznevén” alias: Zsebcicus ). Tehát a történet vele kapcsolatban, dióhéjban a következő lenne:

Mikor nagy lendületem egyre csak fogyatkozott a végeláthatatlan grafikai munkák következtében, és már azon gondolkoztam, hogy lehet majd grafikailag kozmetikázni a projekt miatt megsokasodott ősz hajszálaimat egyszer csak mentő ötletem támadt. Mi lenne, ha a kis „kockámat” bevonnám a projektbe, hátha érdekelné a grafikai munka és nem csak azt a bánat Facebook-ot bújná állandóan.

Szerencsére támogatómra találtam személyében, na persze nem ingyen, hiszen mindig szükség van némi „motivációra” így megegyeztünk egy fix unit/db egységárba. Az én kis grafikusom egymás után, szériába készítette el az egységek képeit a kiollózott screenshotok-ból (csak győzzem kp-val :-) )

De az tény megdolgozott érte mert, ha visszagondolok pl. a katyusa képszerkesztésére én már rég .tökön szúrtam volna magam ha abból nekem kellett volna a hátteret kiszedegetni.

Így vele kapcsolatban záró gondolatként meg is jegyzem, hogy egy fix „munkatársra” találtam, ha pénzre van szüksége mindig meg is kérdi nem-e jött frissítés vagy új parancsnok a Company of Heroes 2- höz mert rá mindenképpen számíthatok. :-)

Befejezésképpen azt tenném még hozzá a leíráshoz, hogy ameddig lehetősség van rá továbbra is igyekszünk követni a játék módosításait, ahogy ezt korábban is tettük. És akkor néhány kép.....

 

 

 A kezdetek ahol még csak azt kellett eldöntenünk orosz vagy német oldalon játszunk. Ennek megfelelően szembesülhettünk a weboldalon is a választási lehetőségekkel.

 

 

 

 

Itt már bővített verzióban elérhetőek az új frakciók is nevesítve az USA és az OKW csapatok is bekapcsolódtak a játékba így a statisztikai oldal is megérett a bővítésre és a ráncfelvarrásra.

 

 

 

Ez a kép pedig a jelenlegi állapotot illusztrálja ahonnan már a Briterők egységeinek statisztikáit is elérhetitek.

 

 

 

 

Megragadva az alkalmat itt köszönném meg minden résztvevőnek a segítségét és támogatását, munkáját, hogy ez a weboldal létrejöhetett és segítheti azokat a lelkes játékosokat, akik utána szeretnének nézni melyik egységtől mit is várhatunk majd a csatamezőn.

Végezetül egy kis „retró” egység Ti ilyet már úgysem láthattok a csatamezőn

Köszönöm megtisztelő figyelmeteket! SonyBlack


Read-more ...

Online harcosok

Az oldalon 0 tagok online.
Az oldalon 16 vendég online.

Szárnysegéd

Vendégként nem elérhető!

Friss hozzászólások

Brittel 1v1 nem nagyon használt doktrinával....
Yesterday 13:29:35
Sziasztok Egy kis baráti összecsapás.....
2017.máj..13. 01:05:55
Megnéztem, szerintem jól játszottál, elején én...
2017.márc..08. 08:48:35
Kíváncsi vagyok este meglesem, én is USAval...
2017.márc..07. 12:18:52
Egy újabb 1v1 es repi most usaval egy igen...
2017.márc..03. 18:58:55